074-7010772
הצטרפות למועדוןהתחברות
ישראל
ת"אירושליםנצרתאילת
פיליפינים
מנילהבוהול
abraham logo
טיול במעיין בירושלים
אברהם

אברהם

טיול בירושלים או איך נחים בנוף ירוק בלי לקחת חופש מהעבודה

ירושלים הרים סביב לה, וגם בתוכה יש כמה, ולמעשה היא כל כולה בנויה מהרים כך שלא ברור למה בוחר המקרא להתייחס דוקא להרים מסביב. לנו יש סיבה מצויינת להתעכב על הרי ירושלים: בתוך ההרים מסתתרים אוצרות של טבע, עם מסלולי הליכה, מעיינות, פארקים והמון המון שרידים ארכיאולוגיים שמציעים טיול בירושלים במגוון נופים. והכי נחמד שלא צריך לתכנן יותר מידי - מדובר בפנינים ירוקות שנמצאות במרכז העיר או ממש בקרבתה.  אז בחרו טיול בירושלים, הכינו כמה סנדביצ'ים, מלאו בקבוקים במים וצאו לדרך

תוכן עניינים

ליפתא – טיול בירושלים החדשה-ישנה

שרידי הכפר הערבי ליפתא הם קפסולת זמן היסטורית ל(כמעט) כל האירועים ההסטוריים שאתם זוכרים במעומעם שקרו בשטח מדינת ישראל וירושלים. בתקופת הברזל התפתח סביב המעיין יישוב יהודי קטן, שהתקיים עד לתקופה הצלבנית (בין המבנים העתיקים במקום יש גם מבנה שמתוארך לתקופה הצלבנית). בזמן האימפריה העותומאנית התפתח במקום יישוב מוסלמי קטן שמכר את תוצרתו החקלאית לתושבי העיר ירושלים. המאות ה19 וה20 הביאו איתם, ביחד עם התרחבות הכפר הקטן למקום מבוסס יותר, את כל התהפוכות ביחסים בין האוכלוסיה היהודית והערבית באיזור. תושבי הכפר הערביים ברחו ממנו במלחמת העצמאות, והנסיונות ליישב את המקום עם משפחות עולים לא עלו יפה עד שבשנות השמונים הפך המקום לשמורת ליפתא. הואדי הירוק והמעיין בתוכו הפכו להיות טיול בירושלים נעים וירוק עם אוצרות היסטוריים ואפשרות שכשוך ביום חם.

איך מגיעים:

הגעה ברכב מכיוון רמות: ליד מתקן חברת החשמל וחוות הסוסים “אמיר” יש לפנות ימינה ולהמשיך עד שמגעים לחניה ולשלט חום המורה לליפתא.

הגעה ברגל מהכניסה לירושלים: יורדים ליד תחנת הדלק ועוברים את גשר הולכי הרגל, גם פה עד לחנייה ולשלט. מהחנייה יורדים בשביל תלול עם נוף יפה לכפר ההיסטורי ולמעיין.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: בתוך העיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: מסלול לא מעגלי. השמורה לא גדולה וניתן ללכת ולחזור באותה הדרך בקלות.

מתאים לעונות: אביב, קיץ, סתיו

מתאים לכל המשפחה: כן

פרטים נוספים: שמורת ליפתא

טיול עם הילדים על חומות העיר העתיקה עם אברהם טורס. הרשמו כאן!

טיול בירושלים

עמק הארזים, אנדרטת התאומים ועיינות תלם

עמק הארזים מלא בנקודות חן ירוקות ביניהן ליפתא, נחל שורק ונחל חלילים. כל אחת מנקודות אלה שווה ביקור! אנחנו החלטנו להתמקד במסלול אחד שמחבר כמה מנקודות אלה. נקודת ההתחלה היא אנדרטת התאומים, שהוקמה בפארק הארזים כנקודת זיכרון לפיגוע שהפיל את בנייני התאומים ומצבה לנרצחי הפיגוע. כדי להמשיך את המסלול, רדו על שביל הרכבים כמאה מטר עד שתראו מצד ימין עמק קטן עם סימון שבילים ברור. שביל זה מוביל לנחל שורק והוא גם חלק משביל ירושלים (שגם הוא נהדר כאופציית טיול בירושלים ארוך יותר). בהמשך הדרך, לאחר שתעברו את עיקול ההר, תוכלו לראות את מבני חוות בית תלם – הגעתם לעינות תלם. פארק עינות תלם כולל בתוכו שלושה מעיינות קטנים המתנקזים לבריכה נמוכה. זהו יופי של מקום לפיקניק מוצל ויש גם בונוס נחמד: חפשו את משחקי האבן הגדולים שהוצבו במקום. כל מה שנדרש מכם הוא לאסוף כמה אבנים ומצב רוח ולבחור אלו מהמשחקים בא לכם לשחק! על הדרך תוכלו ללמוד כמה עובדות היסטוריות על המשחקים ולשפשף את החיבור שלכם לאדמה ולטבע.

הגעה לאנדרטה: שימו בוויז ׳אנדרטת התאומים׳.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה מחוץ לעיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. המסלול קצר וניתן ללכת ולחזור אותו באותו יום.

מתאים לעונות: אביב, קיץ, סתיו.

מתאים לכל המשפחה: כן

פרטים נוספים: אנדרטת התאומים ועינות תלם

סיור מיוחד לפסח: פסח כהלכתו – סיור במאה שערים! הרשמה כאן

מאגר בית זית

ביקור במאגר בית זית יזכיר לכם שגם חובבנות וחוסר מקצועיות יכולים בסוף להוביל לתוצאות טובות – גם אם לא צפויות. הסכר שיוצר את המאגר, נבנה כדי להעשיר את מי התהום של אקוויפר ההר במימיו של נחל שורק. כמה שנים לאחר בניית הסכר, הבינו אנשי המקצוע שהמים אינם מגיעים ליעדם ושהמחקר המקדים שנעשה לפני בניית הסכר, היה מלא בטעויות. הציבור בישראל כבר רגיל לניהול לקוי של כספי ציבור ולכן לא נרשמה התרגשות רבה כשהתגלו המימצאים. הפיצוי במקרה זה הגיע בצורת פארק ירוק ונעים שהתווסף כאופציה לטיול בירושלים: סביב המאגר נבנו פינות ישיבה, מסלולי רכיבה והליכה ובאופן כללי מקום נעים לבקר ולטייל בו. בחורף המאגר מתמלא מים ולמרות שלא מומלץ (למעשה אסור!) להכנס למים, המאגר משמש כנקודה נעימה וירוקה לביקור.

איך מגיעים: שימו בוויז ׳מאגר בית זית׳.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה למושב בית זית סמוך לירושלים

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. המאגר לא גדול וניתן לטייל בו בכמה שעות של הליכה נעימה.

מתאים לעונות: סתיו , חורף ואביב. בקיץ המאגר יבש.

מתאים לכל המשפחה: כן

סיבוב טעימות בינלאומי בשוק מחנה יהודה עם אברהם טורס. הרשמו כאן

טיול בירושלים

שביל עוטף מבשרת

מבשרת ציון נחה לה בין הרי ירושלים וסביבה נופים טיפוסיים לאיזור: גבעות ירוקות עגלגלות, יערות ברושים, טרסות חקלאיות עתיקות והרבה אבן לבנה. בטיול על השביל תוכלו לתצפת על אגם החורף של סכר בין זית, לבקר בגן לאומי הר חרת, להתקל בשרידים ארכיאולוגיים שהותירו אחריהם דורות קדומים, לתצפת על גבעת האוניברסיטה עליה חלם דוד בן גוריון להקים את האוניברסיטה העברית ולשאוף אויר צח ונקי, אויר של הרי ירושלים. אם תבואו לטייל בחודש מרץ, תוכלו לראות פריחה מרהיבה של השקדיות הרבות הפרוסות בנקיקים.

איך מגיעים: יורדים במחלף הראל על כביש ירושלים-תל אביב, כביש מס’ 1, ופונים לדרום-מערב לכביש 3965, לאזור התעשייה של מבשרת ציון (הקסטל), מחנים ליד שלט הזיכרון לצפורה הרלינג ומתחילים לרדת בשביל המסומן כחול.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה לשכונת מבשרת

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: מעגלי

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

הר איתן ומעיינות הסטף – טיול בירושלים הקדומה

שביל של 8 ק”מ סובב את הר איתן ממנו ניתן לראות את הנוף הירוק-לבן של הרי ירושלים. השביל כולו באותו הגובה כך שאפשר לתכנן טיול משפחתי נעים וכיפי שמתאים לכל בני המשפחה. מדובר בהליכה נעימה וקלילה שאפשר להמיר אותה גם בטיול אופניים או להפוך אותה למסלול ריצה מרענן. על מדרונות ההר תוכלו לראות מערכות של טרסות חקלאיות בנות אלפי שנים בהן גידלו כאן זיתים, תאנים וענבים. מראש ההר תוכלו לראות את הנקיק שיוצר נחל שורק, אחד הנחלים המרשימים סביב ירושלים. לקינוח, תוכלו לרדת לטבול במעיינות הסטף שממוקמים על המורדות הדרומיים-מזרחיים של הנחל ולהתפעל מניקבות המים ומערכות החקלאות ששוחזרו כאן להפליא. ההר הפך להיות מוקד לתחרויות ופעילויות ספורט וכשתבקרו במקום תוכלו לפגוש מתאמנים שבאים למקום כדי להנות מפעילות גופנית באויר ההררי הצלול. רוכבי אופניים יוכלו למצוא במקום גם מסלול אתגרי יותר עם מורדות ופיתולים שיאיצו את הדופק. הסטף הפך להיות, ובצדק, הסמל לטיול בירושלים.

איך מגיעים: באיזור יש מספר חניוני שטח בהם ניתן להשאיר את הרכב. חפשו בוויז ‘חניון הר איתן’ או ‘חניון הסטף העליון’.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה מחוץ לעיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: מעגלי

מתאים לעונות: כל השנה.

מתאים לכל המשפחה: כן

פרטים נוספים: הר איתן ומעיינות הסטף

אהלן רמאדן – סיור לילי בעיר העתיקה. הרשמה כאן!

נחל חלילים

שמו המוסיקלי של הנחל מגיע מהחלילים הרבים ששוכנים במערה גדולה בנתיב הנחל. החלילים הם מערכת של מחילות וחללים שנוצרה בתוך המערה לאורך אלפי שנות מים מטפטפים. לאורך המסלול תוכלו למצוא שרידים הסטוריים מישובים יהודים עתיקים, כולל בורות ששימשו כמקוואות בתקופת בית שני. צבע סימון השבילים הוא ירוק וחשוב לשים לב למסלול צד שקוף (שני פסים לבנים בלי פס צבע באמצע) שיוביל אתכם לחורבת מוצה, שם תוכלו לראות שרידים של ישוב עתיק ששכן בנחלת שבט בנימין העתיקה. באביב מתכסים מדרונות נחל חלילים בפריחה מרהיבה של כלניות, רקפות ומינים ממשפחת הסחלבים, בהם דבורנית דינסמור ודבורנית צהובה. לצפרים בינינו, האביב הוא גם זמן מושלם לחפש ציפורי שיר שהנחל הוא ביתן. ניתן לחבר את הטיול בנחל עם ביקור בפארק עמק הארזים ושעת משחק במשחקי השולחן שהוצבו במקום ונדרשות רק כמה מאבני המקום כדי לשחק בהן. חיבור נוסף הוא למעיינות תלם דרך המפגש עם נחל שורק, תוספת רטובה וכיפית במיוחד לטיול יום קליל.

איך מגיעים: שימו בוויז ‘ר”ח השלום’ במבשרת ציון, חנו ליד מגרש הספורט וחפשו את סימון השבילים הירוק.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה למבשרת ציון

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. ניתן להשאיר רכב בנקודת הסיום בחניון פארק עמק הארזים.

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

פרטים נוספים: נחל חלילים

סיור ג׳יפים בצפון מדבר יהודה עם אברהם טורס. הרשמו כאן

טיול בירושלים

בריכת הסולטן וגיא בן הינום עד כפר השילוח

כל כך הרבה סיפורים הסטוריים ואגדות כרוכים בשמו של גיא בן הינום, שכבר קשה לפעמים לדעת מה באמת קרה במקום ומה נוסף לאורך אלפי שנות דמיון ויצירה. בתקופת המקרא היה בעמק מרכז פולחני של האל העמוני מולך, אליו נהגו להקריב המאמינים את ילדיהם. הפולחן האכזרי הזה הצמיד למקום את שמו, גהינום, הלא הוא המקום אליו יגיעו החוטאים לאחר מותם. היום שייך כל האיזור לגן לאומי סובב חומות ירושלים והוא ריאה ירוקה ויפהפיה ונקודת יציאה מרעננת לטיול בירושלים ההיסטורית. מומלץ להתחיל את הביקור בבריכת הסולטן, מאגר מים עתיק שהיום משמש כבמה לאירועי חוצות גדולים, להמשיך משם לפיקניק במדשאות הגדולות (תוכלו לראות כאן שרידים של טרסות עתיקות ששימשו את חקלאי המקום) ולסיים בביקור בכפר השילוח, כפר יהודי ששוכן בתוך הכפר הערבי סילוואן ולטייל בשבילי הר הזיתים.

איך מגיעים: שימו בוויז ‘חניון קרתא’ וצעדו ברגל אל בריכת הסולטן

בתוך העיר/מחוץ לעיר: בתוך העיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. המסלול לא ארוך וניתן ללכת ולחזור

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

סיור אמנות רחוב עם אברהם טורס! להרשמה הקליקו כאן

מגן סאקר דרך עמק המצלבה עד לפארק הצבאים – טיול בירושלים העירונית

כך משלבים טיול עירוני בירושלים עם הרבה ירוק ומרחבים: מתחילים בפארק סאקר, מרחק הליכה ממרכז העיר (אפשר להצטייד במוצרים טעימים לפיקניק משוק מחניודה). בפארק תמצאו מדשאות רחבות, שבילי אופניים והליכה סלולים וגם מתחם מכשירי כושר. לאחר שתסיימו לחצות את הפארק מקצה לקצה, המשיכו בשביל לכיוון רחוב הרצוג. מצד ימין שלכם תוכלו לראות איזור ירוק ומעט פראי יותר – זהו עמק המצלבה. העצים הרבים במקום יוצרים פינות ישיבה רבות ומוצלות ובאביב כל העמק מתמלא בפריחה ירוקה ונהדרת. מהעמק תוכלו לראות את מבנה האבן המרשים של מנזר המצלבה ואם תרצו תוכלו גם לשלב ביקור קצר בתוך המנזר. בנקודת המפגש של השביל עם הכביש, פנו ימינה עם השביל והמשיכו איתו עד לכניסה לעמק הצבאים. בעמק הצבאים תוכלו לתצפת על עדר הצבאים שזהו ביתו (השני. הצבאים הובאו לכאן מאיזורים אחרים בישראל), לטייל בשבילים ולשכוח שהעיר אופפת אתכם מכל הכיוונים. במקום גם בריכת חורף קטנה שבעונות המתאימות תוכלו לפגוש בה ציפורים נודדות.

איך מגיעים: כדי להגיע לגן סאקר שווה לחנות ב’חניון האומה’ ולצעוד משם ברגל.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: בתוך העיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

טיול לירושלים

מגן החיות התנ”כי לעין לבן ונחל רפאים

גן החיות התנ”כי בירושלים הוא אחד ממקומות הבילוי הפופולריים למי שמחפש טיול בירושלים. אך אנחנו כאן כדי לדבר על פנינה נוספת שמתחבאת באיזור: מחניון גן החיות התנ”כי יוצא שביל מסומן כחול שמוביל לאחד המעיינות היפים והמרשימים בהרי ירושלים. עין לבן זהו מעיין טבעי שנובע לתוך בריכה מעשה ידי אדם ומשמש כמקור מים מתוקים וצלולים כבר אלפי שנים לתושבי וחיות המקום. המעיין ממוקם בתוך ערוץ נחל רפאים ואפשר להמשיך הלאה על המסלול ולבקר גם בעין חנייה. איזור נחל רפאים עבר תהליך שיקום ארוך והיום, ביחד עם מסילת הרכבת הישנה בין תל אביב לירושלים, משמש המקום כפארק נעים עם פינות ישיבה מוצלות ומסלולי רכיבה לאופניים. באביב המקום מתמלא בצמחיה ובציפורי שיר והופך להיות מקום קסום במיוחד.

איך להגיע: שימו בוויז ‘חניון גן החיות התנ”כי”.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: בתוך העיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. המסלול קצר וניתן ללכת ולחזור באותה דרך

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

מהדסה לעין חינדק והכותל הישן

משמעות המילה ‘חינדק’ היא שוכה בפרסית. השם ניתן למעיין בשל שתי הניקבות הארוכות שמרכיבות אותו. ניקבות אלה חצובות בסלע והן חלק ממערכת חקלאית עתיקה מפותחת שניתן ללמוד ממנה רבות על היכולות של תושבי המקום הקדומים. בין שאר השרידים במקום ישנו גם סכר מרשים בגובה עשרה מטרים, שבשל הדמיון בסיתות האבנים לאלו הנמצאות בכותל המערבי, זכה לכינוי ‘הכותל הקטן’. הסכר מווסת את זרימת המים באפיק הנחל וממלא את בריכת האגירה שאיפשרה לחקלאים להשתמש במים בצורה מיטבית והיום משמשת כנקודת שכשוך משמחת. למעיין מגיעים דרך שביל הדסה, ששמו נקרא על שם של עובדי בית החולים ‘הדסה עין כרם’ שאימצו את המקום ודואגים לאחזקה וניקיון ושומרים על עין חינדק כעוד נקודה ירוקה לטיול בירושלים.

איך מגיעים: כתבו בוויז ‘חניון עין חינדק’.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה מחוץ לעיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: לא מעגלי. המסלול קצר וניתן ללכת ולחזור באותה דרך

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

פרטים נוספים: עין חינדק

מיד קנדי לחורבת סעדים ולשביל המעיינות

יער עמינדב משתרע על פני 7000 דונם והוא הריאה הירוקה והמשמעותית ביותר לתושבי ירושלים. את הטיול שווה להתחיל בתוך היער ליד האנדרטה לזכרו של הנשיא האמריקאי ג’ון קנדי. אם תקיפו את האנדרטה תוכלו לתצפת על נוף נפלא של הרי יהודה והרי חברון. מהאנדרטה מתחילים ללכת בשביל מסומן כחול והתחנה השנייה שלכם תהיה בחורבת סעדים. כמה עצי אלון מרשימים יקדמו את פניכם בכניסה לחורבה – שווה לשוטט בין השרידים השונים ולנסות לדמיין את המקום כשהיה בנוי ומלא חיים. שביל מסומן אדום יוביל אתכם לעין סעדים. אפשר לסיים כאן או לחזור לחלקת עצי האלון ולהתחבר לשביל מסומן ירוק שהוא שביל המעיינות. המעיינות הראשונים שתפגשו בדרך הם למעשה מערכת מערות שנבנתה לשימוש החקלאים במקום והיום אין בהם מים. בהמשך השביל תוכלו להנות מהנוף של הר איתן ומעיינות הסטף ולהבין את היקף השטחים החלקאים הקדומים באיזור – בכל מקום תוכלו לראות שרידים של טרסות חלקאיות קדומות. המעיינות הבאים בדרך יהיו עינות עוזי, שני מעיינות קטנים שנובעים זה לצד זה ולקראת סופו של המסלול תגיעו לעין תמר ועין שריג – שני מעיינות שבריכות האגירה שלהן הן סוף רטוב וכיפי ליום בטבע.

איך מגיעים: שימו בוויז ‘יד קנדי’.

בתוך העיר/מחוץ לעיר: נסיעה קצרה מחוץ לעיר

מסלול מעגלי/ לא מעגלי: אם מוותרים על שביל המעיינות המסלול הוא מעגלי. במידה וממשיכים לשביל המעיינות אפשר להשאיר רכב בחניון בית החולים הדסה עין כרם.

מתאים לעונות: כל השנה

מתאים לכל המשפחה: כן

סיורים בירושלים עם אברהם טורס – פרטים נוספים כאן

שתפו את הפוסט!

עוד מהמגזין

AWARDS

אנחנו מודים לאורחינו עלהדרוגים הגבוהים שהעניקו לנו ואשר סייעו לנו לזכות בהקרה בין-לאומית