074-7010772
הצטרפות למועדוןהתחברות
ישראל
ת"אירושליםנצרתאילת
פיליפינים
מנילהבוהול
abraham logo
פוסט מוזיאונים ואומנות בירושלים
אברהם

אברהם

מוזיאונים בירושלים, תערוכות וגלריות. המדריך הממוסד והאלטרנטיבי 2020

תנו לנו לעשות לכם סדר בכל מה שנוגע לאומנות בעיר הבירה! מידי שנה מציפים את רחובותיה של ירושלים אלפי סטודנטים וסטודנטיות לאמנות, שמחפשים השראה בעיר עם העבר וההווה הכי מורכבים בישראל. רובם הגדול יחזרו לתל אביב אחרי שנה-שנתיים בעיר הקודש (היי. אנחנו לא מאשימים. גם אנחנו התרחבנו לתל אביב). אך בכל שנה, גרעין קשה של סטודנטים וסטודנטיות אמיצים מחליט להשאר, לשרוד את החורפים הקרים בעיר, וליצור. וככה מתרחבת סצנת האמנות ו מוזיאונים בירושלים ונפתחות בה גלריות חדשות ומוצגות תערוכות ויש פסטיבלים והכל הופך להיות עמוס ומלא במידע חדש. אז הנה אנחנו עושים לכם סדר בכל מה ששווה לראות בעיר, מותאם לחיך האמנותי שלכם. 

תוכן עניינים

הממוסדים מוזיאונים בירושלים ועוד קצת פנינים

  • מוזיאון ישראל

    נקודת חובה לכל מבקר ומטיילת בירושלים. במוזיאון מוצגות עבודותיהם של בכירי האמנים שפעלו ואלה שעדיין פועלים בארץ מראשית המאה העשרים ועד ימינו, בני דורות שונים ובעלי סגנונות אמנותיים מגוונים. לצד תערוכות האמנות הקבועות והמתחלפות המוזיאון מציג גם אוסף גדול של מוצגים ארכיאולוגיים. שווה להצטרף לסיורים המודרכים במוזיאון ולשמוע את הסיפורים המרתקים מאחורי המוצגים.
    לאתר המוזיאון

    ביתא

    בנייני סיידוף במרכז העיר היו אמורים להפוך להיות מרכז קניות יוקרתי שיתן לירושלים ניחוח אירופי. אף אחד לא יודע מה עלה בגורל הפרוייקט ואף אחד גם לא מדבר על זה. מכל התכניות נשאר מרכז ביתא, בית לאמנות המתמקד ביחסים בין אמנות, עיר וחברה. התערוכות המתחלפות במקום הן של אמנים צעירים מכל הארץ ויש גם לוז סדנאות עשיר.
    לדף הפייסבוק של ביתא

  • בית האמנים

    במבנה ששימש בעבר את מוזיאון ישראל, התמקמו חברי אגודת הציירים והפסלים הירושלמים והפכו אותו למרכז אמנות שוקק. תכנית התערוכות השנתית כוללת סדרה לאמנים צעירים בולטים המציגים לראשונה את עבודתם, סדרה רטרוספקטיבית לאמנים ותיקים, תערוכות נושא מקיפות, תערוכות משותפות לאמנים ישראליים ובינלאומיים.
    לאתר בית האמנים

  • בית אנה טיכו

    ביתה של האמנית אנה טיכו, אחות מוסמכת וציירת בינלאומית, נתרם על ידה למוזיאון ישראל והיום משמש כאחד ה מוזיאונים בירושלים.. התערוכות הקבועות מציגות את יצירותיה של טיכו עצמה – נופים ופורטרטים ירושלמים שצויירו במגוון טכניקות. לצד תערוכות הקבע, מוצגות במקום תערוכות מתחלפות של אמנים ישראלים ובינלאומיים. במקום פועלת גם מסעדת אנה, פנינה קולינרית כשרה וחלבית עם תפריט נהדר.
    לאתר בית אנה טיכו

  • חוצות היוצר

    בין בריכת הסולטן, חומות העיר העתיקה ומרכז העיר המתחדש מתחבאת לה שדרת אמנות עם סטודיואים של מיטב האמנים הישראליים. האמניות והאמנים במתחם עובדים במגוון טכניקות וחומרים: ציור, צילום, פיסול, רישום, צורפות, רקמה, אריגה וקרמיקה. קחו את הזמן לשוטט ולהנות מהאיזור  – זאת ירושלים במיטבה.
    לדף הפייסבוק של חוצות היוצר

מוזיאון-ישראל

לינה בירושלים רק בארהם הוסטל! הזמינו חדרים כאן

  • בית שץ

    ביתו של בוריס שץ, אמן והמקים של ׳בצלאל׳, הפך להיות ביתם של אמנים ויוצרים רבים וכיום משמש כגלריה לחלק מהעבודות שנוצרו בו. שווה לתאם סיור במקום כדי לשמוע על ההסטוריה של הבית ושל היוצרים ולהכיר טוב יותר את
    ההסטוריה של האמנות הארצישראלית.
    לאתר בית שץ

  • אם נשאר לכם זמן, בקרו בבית הספר לאמנות בצלאל

    פועל כרגע מגבעת רם (בקרוב אמור לעבור למשכנו החדש במרכז העיר ירושלים), הכנסו לאתר בית הספר לבדוק אם מוצגות תערוכות הגמר של תלמידי בית הספר, שווה ביקור!

  • המוזיאון לאמנות האיסלאם

    ישראל שוכנת בלב העולם המוסלמי, אך מחוברת תרבותית לעולם המערבי, ומפספסת עושר אמנותי ותרבותי שנוצר במרחק נגיעה. המוזיאון לאמנות האיסלאם מנסה לשנות מעט את המצב ומוקדש כולו לאמנות איסלמית שנוצרת במדינות השכנות לנו. לצד הסיפור ההסטורי מוצגת במוזיאון אמנות ססגונית שעושה טוב ללב ולעיניים.
    לאתר המוזיאון

חללים אלטרנטיביים לאמיצים שמבקשים חלופה למוזיאונים בירושלים:

  • המרפסת של מוסללה

    אם תשאלו ירושלמים על בניין כלל תקבלו תגובות בין ׳תמיד הולכים שם לאיבוד׳ לבין ׳בניין מקולל׳. חברי קבוצת מוסללה הצליחו להתגבר על פחדי הילדות מהביקורים במקום, ראו את הפוטנציאל שקיים בבניין, והחליטו לעשות מעשה. הם שיפצו את הקומה העליונה והפכו אותה למרפסת מעוצבת בעץ, עם גלריה, לוז סדנאות עשיר ואוירה מחבקת. שווה לבדוק באתר המרפסת את לוז האירועים לפני הביקור.
    לאתר המרפסת

  • נקודת עצירה אמנותית נוספת

    נמצאת ברחבת הכניסה לבניין כלל. גלריית ‘קופסא שחורה’ מציגה שם בחמש קופסאות אור מוזיאליות (Light-Box) דו צדדיות העשויות זכוכית, עבודות אמנות שנוצרו במיוחד עבור העוברים והשבים ברחוב יפו.

  • המפעל

    ״מרכז תרבות זמני שקם על חורבות מבנה נטוש ויפה בירושלים. אנחנו לא כאן לנצח״ כותבים חברי המפעל על עצמם. הבית הערבי הנטוש הפך להיות גלריה שעל קירותיה ובחללים השונים מתחבאות הפתעות אמנותיות מסוגים שונים. קבוצת האמנים שעובדת במקום תמיד בפעולה, ובכל ביקור שלכם תגלו שהאמנות וגם האוירה קצת שונים מהביקור הקודם שלכם.
    לדף הפייסבוק של המפעל

  • אברהם הוסטל

    אל תתנו לשם לבלבל אתכם – המקום משמש כהוסטל לתיירים, אבל כזה שמלא באומנות צעירה ומעניינת. על הקירות בהוסטל פזורות תערוכות מתחלפות נהדרות שדורשות ביקור-שוטטות. לקינוח, שווה לעלות לגג ולשבת לכוס בירה או יין.
    לאתר ההוסטל

אמנות-באברהם-הוסטל-ירושלים גרפיטי-של-דוס-באברהם-הוסטל-ירושלים

  • בית הנסן

    מעמותה: בקרב הירושלמים האסלים, הבית מוכר יותר בכינוי ׳בית המצורעים׳. זכר לזמנים בהם שימש המקום בית חולים לסובלים מצרעת. כשהתמעטו החולים, החליטה העירייה להפוך את המקום למרכז תרבות. הקו האמנותי במקום מתייחס לתרבות המודרנית שבה קשה להפריד בה בין אמנות, עיצוב וטכנולוגיה, ובה בעת שם דגש על החיבור עם הקהילה והעשייה התרבותית הירושלמית. בבית הנסן פועלים מספר גופים אמנותיים: מעמותה, קבוצת אמנים שפועלת בתחום המיצג, הווידאו, השירה, והאמנות הציבורית. ערב רב, כתב עת עצמאי ומקוון לאמנות. FabLab מעבדה להדפסות תלת מימד שמנגישה את התחום לציבור הרחב. ועוד מספר גופים. המפגש ביניהם מייצר מקום מלא באנרגיה יצירתית ובכל ביקור תגלו משהו מפתיע ומלא בדמיון.
    לאתר בית הנסן

  • בית אליאנס:

    ירושלים מלאה בבתים ערביים עתיקים שעשו להם מייקאובר ועכשיו הם בתי מלון בוטיקיים. וגם בית אליאנס יצטרף אליהם בקרוב. עד שזה יקרה, אל תפספסו את הביקור בבית הספר שהפך להיות בית לקבוצות אמנים מכל הסוגים. עשו סיבוב בסטודיואים ובדקו במרתף לראות את התערוכות המוצגות שם. בית אליאנס שוכן ממש בלב שוק מחנה יהודה, כך שאפשר לקפוץ לשוק, למצוא צלחת כנאפה חמה ולחזור לאכול אותה בחצר של הבית. ככה עושים סיור גלריות עם קלאס.
    לדף הפייסבוק של בית אליאנס

  • סדנאות האמנים

    בלב שכונת תלפיות התזזיתית, שוכן מקדש קטן של רוגע ושקט. סדנאות האמנים הוא מרכז לתרבות ואמנות עכשווית ויוצרים בו כ15 אמנים מכל קשת האמנות החזותית. הגלריה במקום מציגה את עבודותיהם של האמנים, לצד תערוכות מתחלפות עם מיטב היצירה הצעירה הישראלית והבינלאומית. ואם כבר הגעתן עד שכונת תלפיות הרחוקה – שווה לבדוק מה קורה בבניין שהיה פעם קולנוע רב-חן, מספרים שהעירייה הולכת לפתוח שם מרכז תרבות רב תחומי.
    לאתר סדנאות האמנים

  • סדנת ההדפס

    המפגשים התרבותיים-גיאוגרפיים שנוצרים בנקודות שונות ברחבי ירושלים, גוררים איתם יצירה אמנותית ששואבת השראה מעולמות של מסורת ומודרנה. כך נוצרה סדנת ההדפס, ששמה לעצמה מטרה לשמר טכניקות מסורתיות לצד פיתוחן של טכנולוגיות חדישות. הסדנא מתמקדת בהדפסי נייר וזכתה לשם מקומי ובינלאומי. התערוכות במקום מציגות את מיטב עבודות ההדפס בארץ וכמו רבות מהגלריות הירושלמיות – שוכנת בבית ערבי יפהפה שמוסיף לאוירה במקום.
    לאתר הסדנא

  • אגריפס 12

    גלריה שיתופית המקיימת שיח שוטף בין אמנים צעירים לוותיקים, בין ציירים, צלמים, פסלים ואמני מולטימדיה. הגלריה הוקמה על ידי קבוצת אמנים שמבקשת לקדם את ירושלים דרך האמנות, כך שתערוכות רבות נוגעות בסוגיות חברתיות ופוליטיות ירושלמיות וישראליות.
    לאתר הגלריה

  • בית אות המוצר הירושלמי

    בבית ירושלמי עתיק ששימש בעברו כבית חולים למחלות עיניים, התמקמה קבוצת אמנים שעוסקת בעיצוב קראמי, אומנות בזכוכית וריקוע ופיסול נחושת. בצעידה בין הסטודיואים של האמנים, תוכלו לגלות שיטות עבודה חדשות וגם כאלה בנות אלפיים שנה. בין חללי הבית מסתתרים אוצרות הסטוריים כמו סמלי אצולה סקוטים, חדר קרמיקה ארמנית מקורית, העתק של מגילת כסף בת 2,700 שנה ועוד.
    לאתר בית אות המוצר הירושלמי

הקוביה

צמוד לעמק המצלבה, בבניין שקט וטובל בירוק, ממוקמת גלרית הקוביה. הגלריה משמשת חלל תצוגה לתערוכות מתחלפות של אמנים משדה האמנות הישראלית והבינלאומית וגם פלטפורמה להצגת עבודות של תלמידי ותלמידות בית הספר שפועל במקום. אם אתן סקרניות לגבי תהליך העבודה, תוכלו להציץ בסטודיואים השונים ולראות את היצירות לובשות צורה ויופי.
לדף הפייסבוק של הקוביה

אמנותי-חברתי

  • מוזיאון על התפר

בנקודה המחברת בין מערב ומזרח ירושלים, ממש בין מאה שערים לצאלח א-דין, ממוקמת גלריית על התפר. האוצרים במוזיאון משתמשים באמנות כשפה נטולת גבולות ומעלים לדיון ציבורי סוגיות חברתיות שונות בניסיון לגשר על הפערים בחברה הישראלית דרך מוזיאונים בירושלים. תוכלו למצוא כאן מגוון של טכניקות אמנותיות שמתעסקות בבעיות חברתיות כמו איכות הסביבה וקיימות, השלכותיה של הכלכלה הקפיטליסטית, שאלות של מצפון ציבורי, בדידותו של הפרט בעידן הטכנולוגי, אלימות מגדרית, ויחסו של האדם לבעלי החיים.
לאתר המוזיאון

  • מוסררה

    בית הספר לאמנות מוסררה הפך להיות מזוהה במיוחד עם אמנות ירושלמית. התלמידים בבית הספר מעורבים בפעילויות חברתיות ותרבותיות שונות ברחבי העיר. והחיבור הזה בין פעילות לאמנות הוביל לכמה מהתערוכות המעניינות בעיר. בשלושת הגלריות בבית הספר תוכלו להכיר את האמנות שנוצרת במקום ולשמוע יותר איך עושים אמנות באחת השכונות המרתקות בירושלים. בונוס: מוסררה היא שכונה ירושלמית מיוחדת ששוה סיור משלה. אם כבר הגעתם לבית הספר – אל תוותרו על הצצה בכמה מהבניינים השכנים.
    לאתר בית הספר

  • גלריית המקלט

    שליש מתושבי ירושלים הם חרדים וההשפעה שלהם על העיר עצומה. אך בכל מה שקשור לאמנות, אין לקהילה כמעט נוכחות. גלריית המקלט מנסה לאזן מעט את המצב ומציגה אמנות באיכות גבוהה ובאוריינטציה יהודית. יצירות האמנות במקום מציגות עולם דימויים שונה ומרתק עם השפעות תרבותיות חדשות-ישנות ומרעננות.
    לדף הפייסבוק של הגלריה

  • גלרית כורש

    כדי להגיע לגלריית כורש יש להצטייד באפליקציית ניווט רגישה במיוחד והרבה סבלנות – הגלריה שוכנת  בבניין עמודים, עם כניסות ויציאות שנראה שתוכננו לגרום למבקרים לאבד את דרכם. המיקום הזה לא מקרי – החזיתות, הכניסות והיציאות השונות, חווית השוטטות שהוא מאפשר, כמו ללכת לאיבוד בתוך מבנה ענק בעל מפלסים שונים, קירות גבוהים וחשופים, עמודי שיש ובמות מבטון. זאת הבחירה של הגלריה בבניין כחלל להתרחשות אמנותית ותרבותית. התערוכות נוגעות בתחומים חברתיים רבים ומשתתפים בהם יוצרים ותיקים וחדשים.
    לאתר הגלריה

  • סטודיו משלך

    ביתו של פנחס ליטוינובסקי הצייר הפך להיות סטודיו ליצירה נשית עם גלריה שמציגה אמנות של נשים ממגוון קהילות ואוכלוסיות. הסטודיו מקיים מפגשי זהות ומחקר בין נשים שמגיעות מעולמות שונים, וההפריה ההדדית הזו יוצרת אמנות אקלקטית ומעוררת מחשבה. בדקו את הציורים של ליטוינובסקי – גם הוא צייר מוכשר שזכה בפרס ישראל, עוד גאווה לתרבות ה מוזיאונים בירושלים.
    לאתר סטודיו משלך

  • גלריה ברבור

    האמנים של ברבור משתמשים באמנות שלהם כדי להעלות מודעות לנושאים חברתיים חשובים שנזנחים. דרך פרוייקטים ויצירות של אמנים ואמניות צעירים, מתגלה תמונת המאבק החברתי בישראל. לוח האירועים של הגלריה תמיד מפתיע, אל תשכחו לבדוק אותו לפני הביקור.
    לאתר הגלריה

    חדרים במחירים אטרקטיביים לזוגות ומשפחות באברהם הוסטל ירושלים. להזמנת חדרים הקליקו כאן

שתפו את הפוסט!

עוד מהמגזין

AWARDS

אנחנו מודים לאורחינו עלהדרוגים הגבוהים שהעניקו לנו ואשר סייעו לנו לזכות בהקרה בין-לאומית